Friday, May 30, 2008

Nem megy nekem ez az eledzegetés

Erre jöttem rá tegnap, amikor próbáltam kicsit utolérni magam a blogolvasással. (Angol nyelvűek, úgyhogy itt nem linkelgetek senkit/semmit, csak odaát az angol verzión.)

A lényeg az, hogy, ha őszinte vagyok magamhoz, ez a sok felgyülemlett munka meg blablabla végülis csak kifogás meg halogatás. Az elmúlt pár hónapban is voltak sűrű napjaim meg heteim, mégsem jelentett semmi problémát az edzések beillesztése. Az edzésnek ugyanúgy határideje volt, mint a munkának, az egész csak az időszervezésen múlt.
Most viszont max is csak eledzegetés van, nincs motiváció. Mégpedig azért, mert nincs megfelelő cél.
A GTG alapvetően jó ötlet, de az egy _módszer_. Ha úgy alkalmazza az ember, hogy nincs a fejében egy ilyen cél, akkor hiába nagyszerű a módszer, az még mindig csak eledzegetés és nem edzés.
Elméletileg a szintentartás sem rossz ötlet. A célok lehetnek bármilyenek. Ez teljesen személyfüggő dolog, hiszen az egyéni vágyakból származtatja őket az ember.
Ismerek olyanokat, akik csoportba járnak edzeni, és az egyetlen, az épp aktuális alkalomra szóló rövidtávú céljuk, hogy "lenyomják" a többieket és imponáljanak az instruktornak/edzőnek. De ez távolról sem baj vagy rossz! A cél azért van, hogy az elérésére ösztönözzön. A megítélés alapját egyedül csak az képezi, hogy ez működik-e. Ha valakit ez tud motiválni, akkor az kövesse ezt és élvezze a fejlődését, akár mint mellékhatást. Nem feltétlenül szükséges a fejlődést kitűzni célul ahhoz, hogy fejlődjön valaki.
Van viszont valami más, ami szükséges ahhoz, hogy működjön a dolog. Hogy a cél az illető számára SMART legyen.

S - Specific & Significant
M - Measurable, motivational, methodical & meaningful
A - Action-oriented & achievable
R - Realistic & relevant
T - Time-bound & tangible

Itt van a kutya elásva. Ezért van az, hogy az említettekkel szemben, akik nagyszerűen haladnak, én perpill csak toporgok. Az övék az ő számukra SMART, de nekem a szintentartás nem az.
Úgyhogy sürgősen ki kell találnom magamnak egy SMARTot. Mindegy, ha kicsi, egyszerű és távolról sem magasröptű. De SMART legyen.
Mondjuk... valami swinges dolgot. Doc-nak annyira igaza van. Pavel Joker-válasza. Az univerzum Rif szerinti közepe. És a legalapvetőbb alap, amihez mindig visszatérek.
Na majd kitalálok én valami jó kis kihívást, az tuti :)

8 comments:

  1. Szia!
    Én azt hittem ,hogy csak én küzdök ezzel a problémával.Az RKC óta keresem a célt,talán level II lenne?De a dragonon kevés info van róla.5 gyakorlat végrehajtása ,de hány kilóval?"kétségbeesésemben" a 40 kg-os bellel erőltettem a swinget,de hova tovább?Cél vele a 10 perc?Vagy mi egyéb ,az ami elég izgalmas a TSC?De a versenyzés már nem annyira izgat. ???
    Enikő

    ReplyDelete
  2. Végülis nem feltétlenül kell, hogy "külső" megmérettetés legyen, vagy igen?
    Nekem bejöttek az olyanok is, mint az 1000 swing a 24-essel 15:15-ben, a snatch ill. TGU a 24-essel meg a húzódzkodás és pistol súllyal. De van még az 1000-snatch-challenge, a Sig Klein challenge, a Beast Challenge női változata (48 helyett 24-essel, asszem La Bete lett a neve), lehet cél az egykezes fekvőtámasz is, de akár az SSST-n vagy a VO2Maxon is van mindig mit javítani...

    ReplyDelete
  3. Azt hiszem ezzel mindannyian így vagyunk.Emlékszel, Gabi, pár perccel a vége után már azt kérdezgettük egymástól, hogy jó-jó, de most mi legyen?Én írogatok a tervezésről, meg hogy mit szeretnék, de rohadtul távol állok a megvalósítástól...
    Dani

    ReplyDelete
  4. És mikor akarod felszívni magad, elvtárs? :)

    ReplyDelete
  5. Igazából tegnap megtörtént, ha megnézed a blogom, visszatértem az alapokhoz, sok ballisztika, és kezdtem magam otthon érezni.Az elmúlt három hétben viszont folyamatosan túlórázok, tehát a pihenést kellene még helyre tennem, de alakul...

    ReplyDelete
  6. Humm, valami 15:15-ös nagysúlyos swing nem is lenne rossz nekem sem... A 24-essel már megvolt az 1000, lehet elkezdek rá építkezni a 32-essel :))

    ReplyDelete
  7. Na jó, nekem az 1000-hez még nincs lelki erőm, sorolhatnék kifogásokat, de akkor sincs lelkierőm:))))

    ReplyDelete